My favorite :D

Min absoluta idol är Joss Stone. Jag hörde henne sjunga första gången på TV You Had Me, när hon släppte sitt andra album: "Mind, Body & Soul" år 2004. Men då var hon inte min favorit, nej Celine Dion var det sen jag var 10 år gammal och fick mina första två Celine Dion cd:r utav min farsa i julklapp. Jag kunde varenda Celine Dion-låt som fanns och såfort jag fick pengar, så åkte jag till Domino i stan, där de förr hade en skivaffär, och kollade om jag hittade någon skiva av Celine Dion somm jag inte hade. För då köpte jag den. Under den här tiden var också Alicia Keys en favorit.

Under den tiden jag verkligen gillade Celine Dion, började jag gilla Anastacia. När jag köpte hennes skiva "Anastacia", så lyssnade jag på den dygnet runt, vilket gjorde att jag snabbt fick in texterna i huvet och utvecklade ett sätt att förstå hur hon sjöng och hur jag kunde härma.

Under sommaren 2008 så lyssnade jag bara på Beyoncé och Bow Wow, eftersom Hiphop och RnB var liksom grejen för mig. Jag rappade till Eminem, Xzibit, Bow Wow och min favorit Snoop Dogg och bara fascinerades utav de komplicerade texterna och de grymma rytmerna och häftiga melodier.

Under den tidiga hösten fram tills slutet utav året så var Evanescence min favorit grupp, eftersom jag kunde relatera till deras texter och jag lärde mig alla låtar ur albumet "Fallen" utantill. Evanescence fanns alltid i mina öron när jag var ute under den här tiden och det var den enda musiken jag lyssnade på under denna tid.

Efter nyåret började jag lyssna mer på modern RnB, men det övergick ganska snabbt till Soul, HipHop, Blues och kom sedan tillbaka till Joss Stone. Vid det här laget så hade jag börjat gilla Amy Winehouse, Duffy, Adele, Lauryn Hill, Erykah Badu, Blu Cantrell  och utvecklat en egen stil kring dessa artister och genrer.

Soul, Blues och RnB är fortfarande favoriter nu med Joss Stone som nr.1 och sedan kommer resten, men nu har även min smak för filmmusik utvecklats. Jag blir mer och mer intresserad av att skriva instrumentala låtar som t.ex skulle passa in i dramatiska scener. Jag har även utvecklat ett intresse som författare av ett musikalmanus med orginell musik. Det är nånting som jag hoppas att jag senare kommer att få chansen att göra.

Här har ni lite musik som jag lyssnat på genom mina unga, unga år:




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0